Nieuwe fase Brexit vanaf 1 januari 2022

dinsdag 28 december, 2021

Nieuw jaar, nieuwe Brexitregels! Vanaf 1 januari 2022 gaat het Border Operating Model (BOM) fase 2 in en krijgen EU-exporteurs te maken met strengere importregels bij binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk. WA Customs zet op een rijtje waar u vanaf dat moment rekening mee moet houden.

Leveranciersverklaring
Vanaf 1 januari dienen alle exporteurs naar het VK in het bezit te zijn van een leveranciersverklaring. Hiermee kan de oorsprong van de producten die worden verzonden worden aangetoond. De invoeraangifte die vervolgens vooraf bij de Britse douane wordt ingediend kan 2 verschillende vormen hebben: Temporary storage (tijdelijke opslag) of Pre-lodgement (aangifte vooraf). Het is hiervoor van belang om met uw Britse importeur te bespreken of de goederen direct na binnenkomst in het VK naar de ontvangstlocatie gaan of eerst tijdelijk in opslag worden gezet.

In het geval van dierlijke of landbouwproducten moet de Britse importeur de goederen ook vooraf aan aankomst in het VK aanmelden via het Britse IPAFFS systeem.

Grote rol voor vervoerder
Vanaf 1 januari speelt de vervoerder een belangrijke rol bij export van goederen naar het VK. Vervoerders dienen zich, indien er sprake is van Pre-lodgement, vooraf aan te melden bij het Goods Vehicle Movement Service (GVMS). Is een transporteur niet aangemeld via dit online platform dan kan deze niet worden toegelaten op een (veer)boot naar het VK of op een andere manier de grens over. Voor registratie in de GVMS is een Government Gateway account en een Brits EORI-nummer nodig. Daarnaast is het uiteraard zaak dat ook de chauffeur zelf de benodigde persoonlijke identificatiemiddelen bij zich heeft om de grens te passeren.

Aanmelden van zending
Via het GVMS kan vervolgens een Goods Movement Reference (GMR) voor de goederen worden aangemaakt. Dit is een referentie die de aangifte van de goederen koppelt aan de vervoerder. Meestal wordt deze GMR aangemaakt door de chauffeur, maar kan ook door bijvoorbeeld een douaneagent of expediteur worden verzorgd. Zorg dat u van tevoren bespreekt welke partij verantwoordelijk is voor het aanmaken van de GMR.

Goede voorbereiding
De nieuwe toelatingseisen voor goederen en vervoerders lijken overweldigend, maar vereisen eigenlijk vooral een goede voorbereiding. Wie zijn documenten op orde heeft zou niet met problemen of oponthoud te maken moeten krijgen. Mocht u desondanks niet weten waar u moet beginnen of tegen onduidelijkheden aanlopen, neem dan gerust contact met ons op. Wij kijken graag met u mee en zorgen dat uw goederen probleemloos naar het VK kunnen.

Vragen? Neem contact met ons op